GoodWe.
Krijg ondersteuning bij het zelfstandig regelen en monitoren van je zonnepanelen met onze uitgebreide informatiepagina. Hier vind je handige info over je zonnepanelen en de GoodWe omvormer, inclusief richtlijnen voor monitoring en het oplossen van storingen. Ontdek hoe je je kunt aanmelden voor monitoring en leer wat je zelf kunt doen bij een storing. Met onze hulp kun je je zonne-energiesysteem optimaal beheren en benutten.
Let op: Wij zijn niet GoodWe maar Connect Techniek.
We ontvangen regelmatig telefoontjes, e-mails en WhatsApp-berichten van mensen die geen klant bij ons zijn, maar wel een dergelijke systeem hebben. De onderstaande informatie geldt uitsluitend voor klanten van Connect Techniek. Ben je geen klant? Neem dan contact op met je eigen leverancier, want helaas kunnen wij je niet verder helpen.
SEMS Portal.
Bekijk de real-time prestaties van je zonnepanelen door simpelweg naar de meter in je meterkast te kijken en de teruglevering aan het net te controleren. Voor een makkelijke en uitgebreide controle is de SEMS-portal ideaal. Na de installatie ontvang je automatisch de inloggegevens, omdat de installateur je installatie al heeft toegevoegd. We raden daarom af om zelf een account aan te maken. Voor extra gebruiksgemak kun je ook de SEMS-portal app downloaden, beschikbaar voor zowel iOS als Android. Met deze eenvoudige oplossingen blijf je altijd verbonden met de energieproductie van je zonnepanelen.
GoodWe Instellen
Binnen 2 tot 4 weken na de installatie van je zonnepanelen ontvang je per e-mail je inloggegevens voor de SEMS-portal. Mocht je na een maand nog geen bericht hebben ontvangen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via 0475 475 999. Ons team staat klaar om je te helpen.
Volg deze stappen om je aan te melden voor het SEMS-portal:
- Houd je mailbox in de gaten voor een e-mail van GoodWe (service.nl@goodwe.com) met je account- en inloggegevens voor het SEMS-portal.
- Zodra je deze gegevens ontvangt, kun je direct inloggen en je prestaties bekijken. Als je geen gegevens ziet, controleer dan of je omvormer correct verbonden is met het internet.
- Pas het standaard wachtwoord dat je hebt ontvangen aan naar een eigen gekozen wachtwoord.
Vanaf dit moment heb je overal en altijd toegang tot de actuele opbrengsten van je zonnepanelen. Houd er rekening mee dat de hoeveelheid opgewekte kWh afhankelijk is van verschillende factoren zoals het weer, de oriëntatie en de hellingshoek van je panelen. In sommige gevallen lijkt het alsof de omvormer niet functioneert, maar het kan eenvoudigweg zijn dat er te weinig zonlicht is of dat het nog te vroeg of te laat op de dag is.
Het is wettelijk verplicht om je zonnepanelen aan te melden bij het Energieloket. Dit helpt om overbelasting van het stroomnet te voorkomen. Bij overbelasting kan de omvormer tijdelijk de opwekking van je zonnepanelen uitschakelen. Door deze registratie kunnen netbeheerders beter inschatten waar uitbreiding of versterking van het energienet nodig is.
Het registratieproces is snel en eenvoudig:
- Ga naar www.energieleveren.nl
- Vul je adres, meternummer en overige contactgegevens in en klik op ‘verifieer e-mailadres’.
- Je ontvangt een bevestigingsmail op het opgegeven e-mailadres. Klik op ‘verifieer uw e-mailadres’ om door te gaan met de registratie.
- Voltooi de registratie van je zonnepanelen met behulp van de informatie die je kunt vinden in de offerte, inclusief:
- AC- of uitgangsvermogen van de omvormer in kilowatt (kW).
- Aantal zonnepanelen.
- Vermogen per zonnepaneel in Wattpiek (Wp).
- Merk en type van de omvormer.
- Informatie over de elektriciteitsopslag installatie.
- Installatiedatum.
- Je ontvangt een bevestigingsmail zodra de registratie is voltooid. Deze aanmelding wordt automatisch doorgestuurd naar je energieleverancier, zodat zij op de hoogte zijn van je teruglevering aan het net. Let op: na registratie wordt eerst gecontroleerd of je energiemeter geschikt is voor teruglevering.
Voor micro-omvormers zoals Enphase wordt het uitgangsvermogen niet specifiek aangegeven. Dit is afhankelijk van het aantal zonnepanelen. Je kunt het vermogen eenvoudig zelf berekenen door het vermogen van één zonnepaneel te vermenigvuldigen met het totale aantal zonnepanelen.
Bijvoorbeeld, als je 12 zonnepanelen van 320 Wp hebt, is het uitgangsvermogen 12 x 320 Wp = 3840 Watt, oftewel (3840 ÷ 1000 =) 3.84 kW.
Staat je type omvormer er niet tussen? Vul dan ‘Anders’ in. En als je geen thuisbatterij hebt, selecteer dan ‘Niet aanwezig’ bij Elektriciteitsopslag installatie.
Onderhoud GoodWe.
Zonnepanelen zijn ontworpen om bestand te zijn tegen allerlei weersomstandigheden, zoals regen, hagel, vorst en sneeuw. Vooral op panelen met een redelijke hellingshoek blijft vuil meestal niet liggen, en regen zorgt ervoor dat vuil effectief wordt weggespoeld.
Als je merkt dat de opbrengst van je zonnepanelen afneemt, kan het een goed idee zijn om ze schoon te laten maken. Dit hoeft echter niet vaker dan eens per twee jaar. We raden aan om hiervoor een professionele schoonmaker in te schakelen. Het betreden van daken kan gevaarlijk zijn, vooral op grote hoogte. Professionele schoonmakers hebben de juiste apparatuur en materialen om de klus veilig en efficiënt uit te voeren.
Storingen GoodWe.
Hoewel storingen niet zichtbaar zijn op de zonnepanelen zelf, geven de LED-lampjes op de omvormer of de online monitoringomgeving vaak de eerste aanwijzingen. Soms lijkt het alsof de omvormer niet functioneert, maar dit kan simpelweg komen door onvoldoende lichtomstandigheden.
Om mogelijke storingen te verhelpen, volg eerst deze basiscontroles:
- Controleer of de omvormer correct is verbonden met het internet.
- Controleer op eventuele netwerkstoringen.
- Controleer of de aardlekschakelaar in de meterkast is ingeschakeld.
- Zorg ervoor dat de PV-verdeler bij de omvormer is ingeschakeld, indien aanwezig.
Als deze stappen geen oplossing bieden, overweeg dan een eenvoudige reset:
Schakel de stroom ongeveer tien seconden uit in de schakelkast om de omvormer te resetten.
Blijft de storing aanhouden na deze stappen? Neem dan gerust contact met ons op via 0475 475 999. We helpen je graag verder.
Antwoord niet gevonden? Neem contact met ons op
Stuur ons een e-mail of bel ons. Het is natuurlijk ook mogelijk om langs te komen in onze showroom in Roermond. Gelieve wel een afspraak van te voren maken om u zo goed mogelijk te kunnen helpen.
CONTACT